Witam.
Od kiedy pracuje w przestrzeni AdobeRGB to mam taki mały problem. Ogólnie fajne jest to, że teraz nie ma żadnego problemu z kolorem przy wydruku i na tym mi zależało. Mój monitor można przełączać między trybami SRGB i Adobe i po konwersji do sRGB sprawdzam sobie jak będzie wyglądało zdjęcie opublikowane... Wszystko ładnie i pięknie... ale nie zupełnie. Gdy oglądam później na laptopie, komórce, tablecie czy zwykłym monitorze sRGB to zdjęcia są trochę przesaturowane jak na mój gust. Może ktoś miał podobny problem?
[quote (kakaz73@2018-01-05 18:41:34)]
Witam, może ma tu znaczenie osadzenie odpowiedniego profilu koloru pod zdjęciem - opcja w camera raw pod zdjęciem zanim przejdzie do ps. [/quote]
Hm.. no mam roboczą ustawioną Adobe w PS i w LR. W aparacie tak samo. Później standardowa konwersja do sRGB przed zmniejszeniem i wyostrzeniem... Tak się zastanawiałem czy to jakiś sterownik monitora czy coś...ale jeśli chodzi o wydruk jest idealnie.
Jak możesz mieć Adobe w LR skoro default w LR jest prophoto?
Bo taki ustawiłem??:) [/quote]
A gdzie? [/quote]
W ustawieniach programu. Jak będą u siebie to zobaczę:). Wszędzie mam po ustawione na Adobe... [/quote]
W LR profil ustawia się podczas exportu zdjęcia, w przeciwnym razie pracuje się w przestrzeni ProPhoto. Pod wydruki eksportujesz w profilu sRGB, jednakże możesz monitor przestawiać na ProPhoto i to Ci da mniej więcej podgląd wydruku ( u mnie się to sprawdza)
Każda firma sprzętowa ma sRGB czy Adobe ustawiane w aparacie, jednakże to nieistotne, ponieważ podczas importu RAW do LR i tak będziesz pracować w przestrzeni ProPhoto. Jeżeli wywołujesz plik w photoshopie (niewskazane) to przechodzisz na TIFF 16 bitowy i tu możesz zadać profil koloru, np sRGB, jednakże nadal polecam pracować w ProPhoto.
Do tego przed importem zdjęć należałoby skalibrować monitor.
Zdjęc nie powinno się oglądać na nieskalibrowanych monitorach, laptopach (wyjątek monitor Retina Macbook Pro) i telefonach, które zazwyczaj rozjaśniają zdjęcia.
Jak możesz mieć Adobe w LR skoro default w LR jest prophoto?
Bo taki ustawiłem??:) [/quote]
A gdzie? [/quote]
W ustawieniach programu. Jak będą u siebie to zobaczę:). Wszędzie mam po ustawione na Adobe... [/quote]
W LR profil ustawia się podczas exportu zdjęcia, w przeciwnym razie pracuje się w przestrzeni ProPhoto. Pod wydruki eksportujesz w profilu sRGB, jednakże możesz monitor przestawiać na ProPhoto i to Ci da mniej więcej podgląd wydruku ( u mnie się to sprawdza)
Każda firma sprzętowa ma sRGB czy Adobe ustawiane w aparacie, jednakże to nieistotne, ponieważ podczas importu RAW do LR i tak będziesz pracować w przestrzeni ProPhoto. Jeżeli wywołujesz plik w photoshopie (niewskazane) to przechodzisz na TIFF 16 bitowy i tu możesz zadać profil koloru, np sRGB, jednakże nadal polecam pracować w ProPhoto.
Do tego przed importem zdjęć należałoby skalibrować monitor.
Zdjęc nie powinno się oglądać na nieskalibrowanych monitorach, laptopach (wyjątek monitor Retina Macbook Pro) i telefonach, które zazwyczaj rozjaśniają zdjęcia. [/quote]
Hm rozumiem ale monitor skalibrowany itd. Przestrzeń w PS ustawiłem na Adobe. Co do Lightroom to kiedyś na początku ustawiłem że gdy otwieram czy eksportuje do PS to na Adobe... Zresztą gdy przerzucam z LR do PS program mi "nie krzyczy" że plik jest w innej przestrzeni roboczej (tez to tam kiedyś poustawiałem żeby "krzyczał") ...później już nie grzebałem... Nie było potrzeby później grzebać bo wszytko było ok... Już na koniec zapisuje gotowe 8 bitowe TIFFy w przestrzeni Adobe a później w razie konieczności konwertuje do sRGB itd.. Czyli lepiej pracować w ProPhoto?? Jeśli oglądam zdjęcia w PS i LR nie ma problemów, na wydrukach również. Problem się zaczyna gdy wgrywam do internetu i oglądam później na innych nośnikach niż mój monitor. Gdy pracowałem na badziewnym Samsungu sRGB (skalibrowanym spyderem 3) to raczej nie było takich problemów.
A tak w ogóle jest na rynku jakiś monitor, który w pełni ogarnie ProPhoto? Drukarki też raczej aż tak bardzo poza przestrzeń Adobe nie wychodzą? Co do realizacji wydruku to ważne jest żeby sobie robić podgląd wydruku (po zainstalowaniu profilu danego papieru fotograficznego). Sprawdza się to świetnie...
[quote (konczako@2018-01-12 21:04:58)]Czyli lepiej pracować w ProPhoto?[/quote]
Tak usłyszałem na szkoleniu:) Jednakże wg mojego kolegi drukarza Kury, z którym współpracuję od lat, to nie ma znaczenia, ponieważ drukarka i tak nie ogarnie tego profilu, bo tylko sRGB i w dodatku wystarczy JPG:)
Możesz sobie pracować w prohoto, bo ma szerokie spectrum, ale do druku i tak sRGB.
Do stron sRGB z osadzonym profilem koloru. Jeżeli na stronie widzisz coś innego niż u siebie na kompie, ściągnij to do siebie i porównaj. Może strona kasuje lub przerabia profil koloru?
[quote (acrux@2018-01-12 21:27:01)]
[quote (konczako@2018-01-12 21:04:58)]Czyli lepiej pracować w ProPhoto? [/quote]
Tak usłyszałem na szkoleniu:) Jednakże wg mojego kolegi drukarza Kury, z którym współpracuję od lat, to nie ma znaczenia, ponieważ drukarka i tak nie ogarnie tego profilu, bo tylko sRGB i w dodatku wystarczy JPG:)
Możesz sobie pracować w prohoto, bo ma szerokie spectrum, ale do druku i tak sRGB.
Do stron sRGB z osadzonym profilem koloru. Jeżeli na stronie widzisz coś innego niż u siebie na kompie, ściągnij to do siebie i porównaj. Może strona kasuje lub przerabia profil koloru? [/quote]
Ok... popróbuje:). Wyświetlanie na stronach internetowych i na podglądach miniatur w Windows. Zwłaszcza saturacja w zakresie czerwonego...
Od kiedy pracuje w przestrzeni AdobeRGB to mam taki mały problem. Ogólnie fajne jest to, że teraz nie ma żadnego problemu z kolorem przy wydruku i na tym mi zależało. Mój monitor można przełączać między trybami SRGB i Adobe i po konwersji do sRGB sprawdzam sobie jak będzie wyglądało zdjęcie opublikowane... Wszystko ładnie i pięknie... ale nie zupełnie. Gdy oglądam później na laptopie, komórce, tablecie czy zwykłym monitorze sRGB to zdjęcia są trochę przesaturowane jak na mój gust. Może ktoś miał podobny problem?