wibednar - mój uczeń. W latach osiemdziesiątych uczyłem w szkole zawodowej. Byłem nauczycielem elektrotechniki cegły od szkoły zawodowej poczynając na studiach kończąc. Nie był to ich przedmiot zawodowy, nie mieli zostać elektrykami, dlatego też nie wym


Bezprawne wykorzystanie Fotografii jest naruszeniem praw autorskich do niej przysługujących egzekwowanym na drodze sądowej.
wibednar - mój uczeń. W latach osiemdziesiątych uczyłem w szkole zawodowej. Byłem nauczycielem elektrotechniki cegły od szkoły zawodowej poczynając na studiach kończąc. Nie był to ich przedmiot zawodowy, nie mieli zostać elektrykami, dlatego też nie wym
Statystyki zdjęcia
Data publikacji:2012-06-06
Odsłon: 4097
Komentarzy: 36
Ocena:
Liczba ferii:40
Analiz: 3
Ulubionych: 1
Kontra: 0
Publikacja w FB: TAK
 
Technika wykonania zdjęcia -
Format zdjęcia -
avatar_916
wibednar

mój uczeń


Kategoria zdjęcia: DOC:Człowiek



W latach osiemdziesiątych uczyłem w szkole zawodowej. Byłem nauczycielem elektrotechniki "cegły" od szkoły zawodowej poczynając na studiach kończąc. Nie był to ich przedmiot zawodowy, nie mieli zostać elektrykami, dlatego też nie wymagałem od nich wiele.
skan w PS poprawiłem trochę kontrast Rozjaśnienie na twarzy wynika z maskowania pod powiększalnikiem. Powinienem w szpargałach znaleźć jeszcze kilka zdjęć ze szkoły.


 
avatar_916
2012-06-07 22:51:25
wibednar
Komentarz edytowany przez użytkownika

7 poleceń
1 nie polecam

Analizę dedykuje Indywidualiście!
Osobiście uważam, że mało ważne jest to czy uczyłem w zawodówce, czy w technikum, czy na studiach. Nie ważne jest czy autor tej pracy w ogóle uczył w tej szkole, czy też był zaproszonym fotografem do szkoły, aby zrobić zdjęcie klasowe.
Co widzimy na zdjęciu? Rozłożony na stole zeszyt, książkę i twarz z profilu sfotografowana z lekka od tyłu. Czy tylko to? Widzimy również wydrapany "rysunek" na ławce jakiegoś żołnierza, czy też "portret" tego żołnierza z domalowanymi rakietami pershing. Dopiero w tym momencie zaczyna być ważny tytuł: "uczeń" w tym przypadku dałem "mój uczeń", ale nie zmienia to sensu.
Następnie z opisu dowiadujemy się, że zdjęcie wykonano w latach 80 tych. Wydaje mi się, że można wiedzieć, co się działo wtedy w Polsce i na świecie. W Polsce walił się komunizm a w USA prezydentem był REGAN!!! Stąd napis REG AN ROLL na ławce i pershingi i "gwiezdne wojny", których ekonomicznie nie wytrzymał ZSRR.
Nie zobaczyłeś tego, bo dla Ciebie ważne jest, cytuję: "Jednak ja, na nieszczęście moje i innych, postrzegam fotografowanie, w kategoriach przede wszystkim technicznych, a dopiero na którymś wtórnym miejscu- empatycznym" No nieszczęście głównie Twoje, bo nie czytasz zdjęć, ale to już Twój problem.
Ładunek sentymentalny do zdjęcia? Cóż niewątpliwie istnieje. Twój komentarz i Twoje stanowisko w sprawie mojej pracy potwierdzają moją i nie tylko moją tezę, że odbiór pracy zależy w znacznym stopniu, a być może głównie od wrażliwości Odbiorcy, jego doświadczenia i wiedzy, a w przypadku większości, jeżeli nie wszystkich uczestników FF duże znaczenie ma również "skrzywienie zawodowe".
Dentysta po kilku chwilach rozmowy widzi u rozmówcy dziurę w ósemce i wylatująca plombę w szóstce. W Twoim przypadku Grzegorzu, jako wykładowcy fotografii jest to skrzywienie zawodowe wzmocnione.
Ja, jeżeli już biorę się za dokładniejsze oglądanie zdjęcia to szukam treści. Rzadko zdarza mi się robić zdjęcie, bo jest moment, bo fajna chwila, np. światło ;) Staram się coś swoimi, pracami mówić, zdając sobie sprawę, że odbiór mojego przekazu będzie zależał w dużym stopniu od Odbiorcy.
Dziękuję Ci jednak za surową krytykę, zmusiła mnie ona do pewnego wysiłku, powiedzmy górnolotnie, wysiłku intelektualnego.;)

avatar_4868
2012-06-07 23:22:47
indywidualista aff

2 poleceń
4 nie polecam

gdybyśmy każde zdjęcie analizowali tak dokładnie to nie starczyłoby nam życia na życie :) nie mniej dobrze wibednar, że dokonałeś autoanalizy i interpretacji bo to trochę pomaga zrozumieć "o co teges" jak mówi młodzież ;) Trochę racji masz pisząc o wrażliwości, jednak cały czas odwołujesz się do kontekstu zdjęcia a nie ujęcia samego w sobie... i w tym miejscu aż mnie ściska żeby nie zapytać na ile prawdziwa (poprzez analogię) jest teza, że "Wisława Szymborska wielką poetką była". Ano, jej wielkość polega nie na tym, że pisała wybitne wiersze (bo to oczywiste), tylko, że pisała wiersze bardzo trafne w swojej prostocie. Wstyd się przyznać, ale jej poezją zainteresowałem się dopiero po śmierci. Zerknij na przykład na "kota w pustym mieszkaniu". Dlaczego o tym wspominam? ano dlatego, że największa siła tkwi w tych pracach, które bez potoku słów, samą swoją bytnością bronią się przed zapomnieniem i niezrozumieniem. Nie ma nic bardziej bezsensownego niż nadinterpretacja dzieła. Jeżeli ono (obraz, utwór muzyczny, fotografia, wiersz...) jest zarówno wykonane w sposób dobry technicznie, niesie w sobie wartości interdyscyplinarne, przemyca idee w prosty sposób zrozumiałe dla wszystkich (nie tylko tych z konkretnym typem wrażliwości), to świadczy, że jest na prawdę świetne... pamiętaj o tym, że zawsze lepszy będzie dowcip, który w celny sposób, jednym zdaniem puentuje nawet najpoważniejszą dyskusję; niż taki, który trzeba wyjaśniać słuchaczom, ponieważ część z nich zwyczajnie takiego dowcipu nie zrozumiała :)

Nie mniej fajnie, że dyskutujemy, ponieważ tylko przez merytoryczną wymianę poglądów jesteśmy w stanie rozwijać się i coraz trafniej "sprzedawać" własną wrażliwość, estetykę, idee, koncepcje. Takie podejście zawsze wzbudza mój szacunek...

avatar_4943
2012-06-08 08:17:24
robin74r

4 poleceń

...swoim komentarzem który zostawiłem pod ta moim zdaniem ciekawa fotografia opowiadającą zapiski z życia ucznia udało mi się wywołać dyskusje,tak sądzę... :-)

...nie chcę tutaj analizować analiz i osób biorących udział w owej "debacie" chcę po prostu zwrócić uwagę na sposób w jaki dyskusja przebiegała,przebiega...nie ma tutaj tzw.jadu czyli ja kopne Ciebie Ty kopniesz mnie jest inaczej ,jest na poziomie i rzetelnie...bardzo jestem zadowolony z poziomu analiz i wypowiedzi dwóch "gladiatorów" ;-)


co do fotografii bardzo dobrze oddaje klimat tamtych lat,czasów i przywołuje na myśl wspomnienia z którymi się absolutnie utożsamiam...jako cześć serii jest dobrym uzupełnieniem i ważnym ogniwem...


sam pamiętam zeszyty ,okładki z tzw. szkolnym graffiti (zeszytowym_)

tak po krotce podzieliłem się z wami moimi spostrzeżeniami...

pozdrawiam wszystkich





avatar_916
2012-06-06 00:41:05
wibednar
Komentarz edytowany przez użytkownika
Zgloś do moderacji
miałem zamiar publikować inne zdjęcie (o innej tematyce) ale nieprzewidziane okoliczności sprowokowały mnie do publikacji tej pracy.
Stul będzie wiedział jakie to inne okoliczności, przepraszam za osobiste wycieczki, i tu postawię kilka kropek, ...

Odpowiedz

Odpowiedz

avatar_4868
2012-06-06 01:00:03
indywidualista aff
Zgloś do moderacji
bardzo marnie

avatar_423
2012-06-06 07:41:02
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
"bardzo marnie"?

Bardzo marny komentarz - co najwyżej. Poprzednia praca z tego "cyklu" mi się bardziej podoba ale ta jest dobrym uzupełnieniem.

avatar_4943
2012-06-06 08:22:01
robin74r
Zgloś do moderacji
ndywidualista- dla Ciebie wszystko jest marne i kiepskie...i to nie tylko na tym portalu...spójrz w swoje portfolio bo stawiasz sądy jakbyś Bóg wie co prezentował...napisz ,że się podoba lub nie komentarz typu "marne" jest nie na miejscu...

ja na tak :-)))

avatar_20
2012-06-06 09:00:27
maggie
Zgloś do moderacji
za dzikusem... świetna seria!

avatar_3282
2012-06-06 12:00:59
lihulito
Komentarz edytowany przez użytkownika
Zgloś do moderacji
oceniam
moglbym miec takiego nauczyciela,sam sie uczylem elek.bez szkoly. ,,bardzo marne" wtf...mute inywidualista!!!

avatar_2673
2012-06-06 12:24:31
bonnieandclyde
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_4943
2012-06-06 12:55:49
robin74r
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_423
2012-06-06 14:53:21
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_513
2012-06-06 15:43:50
arturs
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_1434
2012-06-06 17:52:11
wlodzimierz_abramczyk
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_18
2012-06-07 03:53:02
acrux aff
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_670
2012-06-07 11:37:32
ostry
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_862
2012-06-07 11:50:21
proac150
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_4868
2012-06-07 21:37:20
indywidualista aff
Zgloś do moderacji
oceniam
wg Was najwyraźniej powinienem przepraszać, że odważam się mieć inne zdanie. Nawet jeżeli zdarza mi się iść wpław, to nie na siłę. Uważam, że to ujęcie oderwane od kontekstu prezentuje się mizernie: kadr skomponowany nijak, który właściwie niczego nie prezentuje. Oczywiście można do tego zdjęcia dorobić ideologię, przymknąć oczy na niedoróbki, udawać ignoranta i zachwycać się wszystkim co podlatuje. Nic nie poradzę, że mam własne zdanie... ale może dzięki temu w 5 lat z gościa, który nie miał w rękach aparatu, doszedłem do prowadzenia wykładów o fotografii na UW (robin74r- czy trzeba uprawiać sex ze zwierzętami żeby wiedzieć ze taka zabawa jest fajna albo niefajna? ja nie fotografuję jakoś wybitnie, robię to dokładnie tak jak podpowiada mi zmysł estetyczny, zdobyte doświadczenie i świadomość zaplanowanego efektu. Możesz mieć inne zdanie, ale powstrzymaj się od personalnych wycieczek, bo w ten sposób z akademickiej dysputy łatwo zawędrujesz w stronę rynsztoka. ok?) PS- wibednar, bez urazy
avatar_916
2012-06-07 21:44:52
wibednar
Zgloś do moderacji
urazy nie mam!
ale zmuszasz mnie do przeprowadzenia drobnej analizy tej pracy, tylko kiedy? nie wiem, chroniczny brak czasu, ale spróbuję możliwie jak najszybciej.
pozdrowienia!

avatar_916
2012-06-07 21:48:37
wibednar
Zgloś do moderacji
jeszcze jedno o jakim kontekście mówisz Grzegorzu?

avatar_4943
2012-06-07 21:50:20
robin74r
Komentarz edytowany przez użytkownika
Zgloś do moderacji
indywidualista- mam inżyniera z elektroniki a prowadzę firmę zajmująca się architektura krajobrazu...czasami warto zajrzeć głębiej i otworzyć oczy,oczy duszy...teoria ...czasami warto po prostu zostawić...może później...pozdrawiam :-)))
co do personalnych wycieczek ,szkoda mi czasu ...nie bawię się w to ...czasami błądzę ale na granicy wytrzymałości ;-))) bez urazy :-)))

autorze przepraszam ale zostałem wywołany...dostałem wiadomość prywatną i myślałem ,że na tym koniec...okazało się ,że nie ...pozdrawiam
avatar_916
2012-06-07 21:54:10
wibednar
Zgloś do moderacji
hej!
mam inżyniera z elektroniki
ja też!!
tyle, że elektronik ciała stałego dyplom 1973r
ani 5 minut w zawodzie!

avatar_4868
2012-06-07 21:55:49
indywidualista aff
Zgloś do moderacji
i żeby nie było wątpliwości robin74r- absolutnie nie wszystko! Częściej wystawiam oceny pozytywne niż negatywne; zawsze potrafię uargumentować swoje zdanie; a przede wszystkim jestem szczery wobec siebie i innych. Jedyne czego nie robię, to nie bawię się w głaskanie, przytulanie, iskanie, słodzenie i owijanie w bawełnę. Jeżeli coś mi nie pasuje to o tym mówię. Skoro z tego powodu odbierasz mnie jako człowieka, który jest "wiecznie" niezadowolony; "wszystko" krytykuje; i "zawsze" narzeka- to znaczy, że bardzo wyrywkowo na mnie trafiasz; a po wtóre, ani mnie to specjalnie ziębi ani grzeje. Za to budują mnie ludzie, którzy na tych innych portalach, o których byłeś łaskaw napisać, odzywają się i mówią, że dzięki mnie czegoś się nauczyli, zaczęli inaczej patrzeć na fotografowanie... Pozdrawiam
avatar_916
2012-06-07 22:03:16
wibednar
Zgloś do moderacji
przypominam swoje pytanie!!
jeszcze jedno o jakim kontekście mówisz Grzegorzu?
może i ja się czegoś nauczę?

avatar_20
2012-06-07 21:56:20
maggie
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_4943
2012-06-07 21:57:55
robin74r
Zgloś do moderacji
indywidualista- chwała Tobie za to :-))) amen :-)

avatar_4868
2012-06-07 22:08:57
indywidualista aff
Zgloś do moderacji
kontekstem, w tym wypadku, jest Twoje nauczanie w zawodówce. Moim skromnym (acz sprecyzowanym) zdaniem, ten kadr, pozbawiony opisu, nie osadzony w ramach większego portfolio, staje się absolutnie pstryknięty. To co, być może, stanowi o wartości tego ujęcia- jest pewien bagaż sentymentalny związany z kontekstem właśnie. Jednak ja, na nieszczęście moje i innych, postrzegam fotografowanie, w kategoriach przede wszystkim technicznych, a dopiero na którymś wtórnym miejscu- empatycznym. Oczywiście znajdzie się tysiąc osób, które na mnie krzywo popatrzą w tej chwili i usłyszę, że zdjęcie bez emocji nie istnieje. To prawda- ale czym innym są emocje, niejako, interdyscyplinarne, wywołujące konkretne reakcje w widzach: wstrząsające, bawiące, wzruszające, jakiekolwiek; a zupełnie czym innym, w mikroskali, możliwe do zidentyfikowania głównie przez autora, nieodczytywalne przez przypadkowego widza. Ja w tym wypadku jestem widzem przypadkowym, który nie widział Twojego wibednar portfolio, i nazwał moje własne wrażenia, z tym kadrem związane. To jest bodaj najbardziej charakterystyczne dla tego konkretnego portalu- oceniając fotografię nie widzimy, kto ją zrealizował, nie wiemy jakie miał w życiu doświadczenia, czy w dzieciństwie miał kotka, który mu uciekł, czy jeździł do babci na wakacje; nie oceniamy wycinka szerszego portfolio, tylko konkretną pracę. Na tym zarówno siła jak i słabość fotoferii polega :)
avatar_916
2012-06-07 22:52:34
wibednar
Zgloś do moderacji
z odpowiedzi na Twój komentarz wyszła mi analiza, zachęcam do zaznajomienia się z nią.

avatar_916
2012-06-07 23:32:32
wibednar
Zgloś do moderacji
Grzegorzu mój drogi!
Wytłumacz mi dlaczego odwoływanie się do kontekstu jest złe!
to raz,
dwa tutaj akurat to odwołuję się głównie do obrazu
a trzy dla mnie równie ważny jest opis zdjęcia i kontekst co samo zdjęcie. Nie będę się podpierał wielkimi nazwiskami ale niestety nie ja to wymyśliłem. Do szkół fotograficznych nie chadzałem ale kontakt z kilkoma wybitnymi polskimi fotografami miałem i mam i to od nich przejąłem takie a nie inne podejście do fotografii.

avatar_4868
2012-06-07 23:50:04
indywidualista aff
Zgloś do moderacji
ja też do szkół fotograficznych nie chodziłem, ale nie w tym rzecz- nie licytujmy się. Mam wrażenie, że nie zrozumiałeś tego co napisałem: odwoływanie się do kontekstu nie jest złe; niewłaściwe jest, jeżeli fotografia nie funkcjonuje bez takiego odwoływania się. Różnica między Twoim podejściem a moim polega na tym, że ja zakładam ewentualność uzupełnienia obrazu o okoliczności, a Ty, mam wrażenie, zafiksowałeś się na tym, że te okoliczności tworzą fotografię: czyli skrajnie odmienne podejście. Fotografii nie mogą jednak tworzyć wyłącznie okoliczności, one mogą obraz wzbogacać. Ot i cała filozofia

avatar_916
2012-06-08 00:09:07
wibednar
Zgloś do moderacji
cytuję:
"niewłaściwe jest, jeżeli fotografia nie funkcjonuje bez takiego odwoływania się. Różnica między Twoim podejściem a moim polega na tym, że ja zakładam ewentualność uzupełnienia obrazu o okoliczności, a Ty, mam wrażenie, zafiksowałeś się na tym, że te okoliczności tworzą fotografię: czyli skrajnie odmienne podejście".
pytanie czy dyskutujemy na poziomie ogólności mając na uwadze tą pracę jako przykład, czy dyskutujemy wyłącznie o tej pracy w tle mając ogólne podejście.
na poziomie ogólności zgadzam się, że mamy różne podejście do fotografii. Wybacz, ale trochę źle interpretujesz moje rozumienie fotografii, a zresztą trudno jest tutaj w szczegółach ją wyjaśniać, mało miejsca.
Nie zgadzam się, że ta konkretna fotografia nie funkcjonuje bez opisu, owszem jest wtedy o wiele trudniejsza w odbiorze.
Nie prawdą jest, że uważam, że okoliczności tworzą fotografię, okoliczności współtworzą fotografię i to często w sposób bardzo istotny o wiele bardziej niż w tym przypadku.
Na pewno inaczej pojmujemy fotografię. Na pewno inaczej ją oceniamy.
Osobiście nie daję tak ostrych komentarzy jak mi się zdjęcie nie podoba.
Rzadko głosuję na nie, jestem przeważnie "cichociemnym" głosując na NIE jak i na TAK.

avatar_956
2012-06-11 11:44:44
terda
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_4322
2012-06-12 00:45:24
marcinx
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_121
2012-06-13 12:45:11
nikon19
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_4943
2012-06-15 13:43:20
robin74r
Zgloś do moderacji
:-)))

avatar_342
2014-04-29 15:05:40
michal_w aff
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_315
2015-08-30 01:01:34
afoto1
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_7844
2016-01-06 17:29:05
beat_ta
Zgloś do moderacji
oceniam

avatar_4341
2017-02-02 21:13:33
andrzej08 aff
Zgloś do moderacji
oceniam


This page was created in 0.06713604927063 seconds