Głupio pytać, ale trudno: Wiem doskonale co to jest RAW, JPG, TIFF i podobne, ale nie rozumiem jednego. Mam zdjęcie w RAW, otwieram go w Camerze RAW i bez obróbki otwieram później w Photoshopie. Zdjęcie to bez obróbki zapisuję w formacie JPG gdzieś np. na pulpicie. Kasuję go w PS i ponownie otwieram zdjęcie w PS w dwóch formatach - w RAW i w JPG. Na monitorze w PS widnieją mi 2 wersje tego zdjęcia. Domyślam się, że jedno jest w JPG, drugie w RAW gotowe do obróbki, pewnie jakoś automatycznie wywołane, bo je widać. I teraz obie wersje zdjęcia poddaję identycznym forsownym zmianom: a to kontrastu, a to jasności itd. Dlaczego obie wersje zdjęcia po obróbce są identyczne? Przecież RAW jest bardziej "plastyczny" w obróbce ... ;)
RAW jest bardziej plastyczny, dopóki jest obrabiany w Camera Raw, po wywołaniu przestaje być RAWem. Spróbuj wczytać do Camera Raw JPGa i RAWa (przez bridge) i wtedy poeksperymentuj.
No właśnie! Od 5. lat obrabiam RAW-y w PS i byłem pewien, że postępuję prawidłowo. Literatury na ten temat mam pewnie z 30 pozycji, a elementarnej rzeczy nie wiedziałem. I w żadnej mojej książce nie wyczytałem, choć szukałem, że RAW-y tylko Camera Raw. No tak, po co ktoś miałby to pisać, skoro wszyscy wiedzą? ;) Dziękuję serdecznie.
Może nie do końca w temacie ale jest to fajnie pomocne i też jakaś elementarna pierdoła:) ... zdjęcia w RAW z Camera Raw otwieraj zawsze z Shiftem wciśniętym... Otworzy Ci wtedy zdjęcie jako Smart Object w PS i po kliknięciu dwukrotnie w warstwę zdjecia (ikonkę przy niej) będziesz mógł zawsze wrócić do Camera Raw i edycji... Takie zdjęcia zawsze zapisuję w PSD bo na przykład odszumianie w Camera Raw jest wg mnie słabe... tworzy jakieś dziwne rzeczy na zdjęciu.
Rada Łukasza bardzo dobra. Nie wyobrażam sobie pracy nad edycją bez obiektów inteligentnych. Ja od siebie dorzucę: jeśli masz już w photoshopie raw jako obiekt inteligentny, to możesz kliknąć na nim prawym przyciskiem myszy i wybrać "Nowy obiekt inteligentny z kopii". Wtedy utworzysz kolejny raw na warstwie, który możesz poddać obórce w Adobe Camera Raw (dwa kliki, żeby wejść w jego edycję) niezależnie od tego niżej i potem na masce zakryć/odkryć wybrane obszary zdjęcia. Przydatne np. gdy chcesz w krajobrazie inaczej obrobić niebo a inaczej podłogę.
Jeszcze nie tak dawno, gdybym zadał takie pytanie choćby na forum Plfoto, DFV lub Digart, to najpierw by mnie wyśmiano, wykpiono, zwyobrażano, a potem, gdybym się zbyt dobrze bronił, po prostu by mnie zawieszono. A tym czasem tutaj forum skromne, ale mocne w treści i eleganckie. Pozdrawiam!
Kto pyta nigdy nie błądzi, a cała reszta może jedynie świadczyć o poziomie odpowiadających. Ja tam się chętnie mogę podzielić swoją skromną wiedzą jeśli potrafię pomóc. Pozdrowienia.